11 dôležitých povinností, ktoré vás čakajú po kúpe bytu. Viete, o aké ide?

Pripravil som si pre vás krátky prehľad jedenástich povinností, ktoré vás čakajú, a na ktoré by ste nemali zabudnúť po kúpe bytu.

Poďme na to.

1. Preberací protokol

Odovzdanie bytu je najlepšie zdokumentovať. Tento protokol spisujete spolu s predávajúcim.

Čo by mal všetko obsahovať?

  • Stav spotreby elektrickej energie
  • Stavy meračov na radiátoroch
  • Stav teplej, studenej vody a plynu
  • Preberané kľúče a ich počet (od bytu, pivnice, schránky …)

Preberací protokol využijete aj pri prihlásení sa u správcu, čo je vaším ďalším krokom.

2. Prihlásenie sa u správcu bytového domu

Hneď, ako si spoločne s predávajúcim spíšete preberací protokol, tak môžete navštíviť správcu bytového domu.

Samotnou kúpou bytu sa zaväzujete pristúpiť k zmluve s príslušným správcom, čo vyplýva aj zo zákona.

U správcu si môžete dohodnúť výšku zálohových platieb, ktorá vám bude najviac vyhovovať vzhľadom na počet osôb, ktoré budú váš nový byt užívať.

Najideálnejšie je splniť si túto povinnosť bezodkladne po nadobudnutí vlastníckeho práva k bytu.

Prečítajte si viac takýchto článkov. Pridajte sa do nášho lettera

3. Prihlásenie sa k odberu energií

Predávajúci sa musí z odberu energíí odhlásiť a vy prihlásiť. Aj z toho dôvodu je najlepšie, ak tieto kroky spravíte s predchádzajúcim majiteľom spoločne.

Každá spoločnosť (ZSE, SPP…) má svoje postupy, a preto je najlepšie dopredu si zistiť, aké to sú. Napríklad, niekde odhlásenie a prihlásenie môžete vybaviť telefonicky alebo elektronicky.

Aj v tomto kroku je najrozumnejšie mať pripravené stavy energií, ktoré ste si spoločne s predávajúcim zapísali do preberacieho protokolu v prvom kroku. 🙂

Nezabudnite mať tiež pripravený katastrom potvrdený návrh na vklad.

4. Zmena trvalého pobytu

Tento krok je pri presťahovaní sa vašou povinnosťou zo zákona. Tento krok vybavíte stále aj osobne na obecnom alebo mestskom úrade.

Čo všetko budete potrebovať?

  • Občiansky preukaz
  • List vlastníctva (nie starší, ako 3 mesiace) alebo rozhodnutie o povolení vkladu do katastra
  • V prípade, ak ste nadobudli váš byt aj so spoluvlastníkom, vyžaduje sa notársky overený písomný súhlas spoluvlastníka

5. Občiansky preukaz

Po zmene trvalého pobytu budete potrebovať aj nový občiansky preukaz. O ten môžete požiadať na Okresnom dopravnom inšpektoráte – Oddelenie dokladov.

Aj tu potrebujete dodržať zákonnú lehotu 30 dní od zaevidovania novej adresy trvalého pobytu.

Na polícii podáte žiadosť o vydanie nového občianskeho preukazu a preukážete sa potvrdením o zmene trvalého pobytu, ako aj pôvodným občianskym preukazom.

6. Sociálna poisťovňa

Ak ste zamestnaný, tak máte povinnosť oznámiť vášmu zamestnávateľovi zmenu adresy. On už za vás túto zmenu komunikuje Sociálnej poisťovni.

Túto zmenu je potrebné nahlásiť do 8 dní, preto by ste sa mali snažiť dodať potrebné údaje, čo najskôr.

Ak ste živnostník, tak zmenu trvalého pobytu máte tiež povinnosť oznámiť Sociálnej poisťovni do 8 dní.

7. Zdravotná poisťovňa

Zmenu trvalého pobytu od 1.1.2017 nemusíte oznámiť zdravotnej poisťovni, ale odporúča sa, aby ste tak urobili kvôli budúcej komunikácii.

Túto zmenu však môžete nahlásiť aj emailom alebo telefonicky, čo vám značne ušetrí množstvo času a energie.

8. Koncesionárske poplatky sú zrušené

Národná rada Slovenskej republiky prijala 20. júna 2023 zmenu zákona č. 532/2010 o Rozhlase a televízii Slovenska, ktorá prináša nový spôsob financovania verejnoprávneho rozhlasu a televízie z verejných zdrojov. Nárokovateľný príspevok pre RTVS bude každoročne poskytovaný zo štátneho rozpočtu vo výške 0,17 % z HDP.

Poplatky boli zrušené k 1. júlu 2023, povinnosť platiť úhradu RTVS mal teda platiteľ do 30. júna.

Povinnosť platieb zaniká automaticky, nie je potrebné posielať žiadosť o zrušenie povinnosti platiť úhradu RTVS.

9. Poplatok za komunálny odpad

Aj tento bod spadá do vašej ohlasovacej povinnosti k poplatku za komunálny odpad, na ktorú máte 30 dní.

Nahlásiť sa musíte v obci, kde sa byt nachádza.

Jedná sa o jednorázový ročný poplatok, čiže platba sa vás bude týkať v nasledujúcom roku.

10. Daň z nehnuteľnosti

Ohlasovacia povinnosť je pre vás aj v prípade dani z nehnuteľnosti. Daňové priznanie k vášmu novému bytu musíte podať na mestkom alebo obecnom úrade, najneskôr do 31. januára nasledujúceho roka.

Viac o tom píšem tu >

11. Poistenie bytu

Tento bod je samozrejmosťou v tom prípade, ak ste váš byt kupovali prostredníctvom hypotekárneho úveru.

Ak však kupujete byt z vlastných prostriedkov, tak je dobré myslieť aj na tento typ ochrany vášho majetku.

Záver

Pevne verím, že vám práve tento článok pomôže k lepšej orientácii. Pustite sa teda do úspešného zavŕšenia kúpy vášho bytu. Držím vám palce nech kúpa dopadne čo najlepšie.

Mám pre vás ešte jeden tip.

Mám pre vás ešte jeden tip. Zistite, ako je to s vadami na nehnuteľnosti, ktoré sa môžu ukázať po jej kúpe. Aké máte možnosti? Do kedy si ich môžete uplatniť? Viac tu >

S pozdravom

Tomáš Porubský

Chcete vedieť, ako majstrovsky predať svoju nehnuteľnosť?

Zanechajte mi svoj e-mail a z času na čas vám pošlem ten najlepší obsah, aký na  túto tému môžete získať. 

Tu je moje know-how