Návod, ako môžete zvládnuť platenie vašej nehnuteľnosti. Neobyčajná situácia si vyžaduje neobyčajné riešenia

Znížil sa vám príjem a hovoríte si, ako zvládnuť v tejto dobe platenie hypotéky, prípadne nájmu?

Alebo prenajímate nehnuteľnosť a nájomca vám oznámil, že musí vypovedať zmluvu, lebo si už nemôže dovoliť platenie nájmu?

Mám pre vás pár tipov, ako môžete túto situáciu zvládnuť.

1. Prenajímate nehnuteľnosť?

Volal mi môj klient a poprosil ma o radu. Nájomca mu oznámil, že zamestnávateľ mu momentálne bude preplácať iba 60% z jeho príjmu, a preto si už ďalej nemôže dovoliť platiť nájom.

Volal mi môj klient a poprosil ma o radu. Nájomca mu oznámil, že zamestnávateľ mu momentálne bude preplácať iba 60% z jeho príjmu, a preto si už ďalej nemôže dovoliť platiť nájom.

Ako riešiť takúto situáciu?

Spýtal som sa klienta, ktorý túto nehnuteľnosť prenajíma, aké má mesačné náklady na tento byt?

Odpovedal mi, že 190€.

Poradil som mu, aby sa na 2 – 3 mesiace dohodol s nájomníkom na znížení nájmu na túto sumu. Je to ľudské riešenie, ktoré môže pomôcť obom stranám.

Prenajímateľ by v tejto situácii ťažko našiel nového nájomcu, a preto je lepšie prísť načas o zisky z prenajímania, ale mať pokryté aspoň náklady.

Naopak nájomca si pravdepodobne lacnejšiu formu bývania nenájde, a vďaka zníženému nájmu, tak nepríde o svoj domov. Plus sa nemusí vystavovať riziku pri sťahovaní a zostane tak v bezpečí.

Môj tip pre vás.

Nebojte sa dohodnúť. Sme vo výnimočnej situácii, ktorá si vyžaduje výnimočné riešenia. V týchto časoch by sme mali byť k sebe ľudskí a pomôcť si navzájom. Navrhnite si preto spoločné podmienky, ktoré budú prospešné pre obe strany.

2. Platíte hypotéku?

Možno platíte hypotéku na svoj dom, prípadne na investičné nehnuteľnosti.

Pokles príjmov môže výrazne nabúrať rozpočet nejednej domácnosti.

Konajte pohotovo a informujte sa vo vašej banke o tom, aké máte možnosti.

V deň písania tohto článku zatiaľ ešte nemám potvrdenú informáciu, že by banky umožnili odklad splátok bez zapísania do úverového registra. Samozrejme by to bol problém, nakoľko znížený príjem vašej domácnosti nie je vaša vina.

Verím však, že vláda sa dohodne s bankami a čoskoro bude možné požiadať o odklad splátok bez nutnosti zápisu v úverovom registri.*

Netreba však zabúdať, že každá banka si môže určiť podmienky, ktoré žiadateľ bude musieť spĺňať, aby mu bol odklad splátok umožnený.

Na túto situáciu buďte pripravený. Pravdepodobne to bude obnášať pár potvrdení od zamestnávateľa, prípadne pre živnostníkov dokazovanie, že ich sektor podnikania bol zasiahnutý karanténnymi opatreniami, čo im znemožňuje vykazovať príjem.*

Najlepším krokom bude, ak zavoláte do vašej banky. Čím skôr to urobíte, tým lepšie pre vás.

Aktualizácia ↓:

Druhá pomoc v podaní štátu pre občanov aj SZČO umožní odklad splátok hypotekárnych úverov a aj spotrebných úverov na 9 mesiacov. 

Dôležité je, že pri odklade splátok sa nestanete neplatičmi.

Ako to bude fungovať?

  • Žiadosť o odklad splátok môžete podať elektronicky, prípadne zavolajte do vašej banky a určite vám poradia, ako postupovať
  • Splátky si budete môcť presunúť na záver splátkového kalendára (splatnosť vášho úveru sa vám predĺži podľa toho, na koľko mesiacov využijete odklad)
  • Ak by ste však chceli zachovať pôvodnú splatnosť úveru, tak si potom môžete splátky navýšiť a zachováte tým pôvodný termín splatnosti
  • Prípadne môžete tieto spôsoby skombinovať

Ak máte lízing alebo inú formu úverov, tak tá je momentálne v rokovaní. O nových informáciách vás budem včas informovať.

* Informácie ohľadom odkladu splátok a podmienkach budem v priebehu času v tomto článku aktualizovať. Chcete, aby som vás informoval o zmenách? Napíšte mi na môj mail porubsky@vernus.sk a budem vás informovať.

Ak máte otázky, ak potrebujete poradiť alebo pomôcť, tak mi napíšte alebo zavolajte. Som tu pre vás a budem sa vám venovať tak, ako to len bude možné.

3. Ste podnikateľ / živnostník?

Sám podnikám na živnosť a preto viem, aké zložité to vo väčšine prípadov máme práve my podnikatelia.

Sám podnikám na živnosť a preto viem, aké zložité to vo väčšine prípadov máme práve my podnikatelia.

Bez klientov alebo zákazníkov nemáme žiadny príjem. Pritom náklady zostávajú tie isté.

Čo s tým môžeme robiť?

Ak máte príjem z prenájmov, tak môžete použiť tip v prvom bode. Ak máte hypotéku, respektíve hypotéky, tak môžete použiť tip v druhom bode. Týmto môžete z časti stabilizovať svoje výdavky.

Ako živnostníci máme však aj ďalšie povinnosti, ako sú napríklad dane, platenie preddavkov, platenie zdravotného poistenia, platenie do sociálnej poisťovni, platenie miezd, nájmov alebo úverov.

V tomto prípade nám môže pomôcť jedine štát, ktorý je taktiež v neľahkej situácii. Máme obmedzené zdroje, ktoré je potrebné, čo najskôr nájsť a rozumne rozdeliť. Avšak my malí a strední podnikatelia tvoríme veľkú časť ekonomiky, čiže by bolo hazardom nechať nás len tak napospas osudu.

Zatiaľ je 100 % istý odklad podávania daňového priznania z 31. marca na 30. júna.

V najbližších dňoch by mali byť schválené ďalšie opatrenia, ktoré by nám mali dočasne znížiť niektoré náklady, aby sme túto situáciu mohli zvládnuť, čo najlepšie.*

Ak ste museli povinne zatvoriť vašu prevádzku kvôli koronavírusu tak vám štát preplatí 80 % z hrubej mzdy vášho zamestnanca.

  • Maximálna výška príspevku je 1.100 € na jedného zamestnanca
  • Odvody za zamestnanca platí ďalej zamestnávateľ, ale len v tom prípade, ak jeho tržby neklesli pod sumu 40 %. Ak vaše príjmy klesnú pod túto hranicu, tak budete mať možnosť odkladu platieb odvodov

* Informácie ohľadom opatrení budem v priebehu času v tomto článku aktualizovať. Chcete, aby som vás informoval o zmenách? Napíšte mi na môj mail porubsky@vernus.sk a budem vás informovať.

4. Cash-flow

Asi tou najdôležitejšou schopnosťou, ktorá nám môže pomôcť zvládnuť celú situáciu je správne narábanie s peniazmi.

Správne hospodárenie nám v týchto dňoch môže výrazne šetriť rozpočet, a tým pádom nebudeme mať problém s financovaním nášho bývania.

Správne hospodárenie nám v týchto dňoch môže výrazne šetriť rozpočet, a tým pádom nebudeme mať problém s financovaním nášho bývania.

Ako na to?

Je to veľmi jednoduché. Nekupujme si zbytočnosti.

Napríklad reštaurácie sú zatvorené, varíme si doma. Nové oblečenie, topánky a podobne môžu načas počkať. Ak sa vyhneme aj ďalším momentálne zbytočným nákupom, tak sa môžeme kľudne baviť o ušetrení stoviek EUR, len za jediný mesiac.

Dám vám jeden tip, ktorý používam ja.

Mám dva účty, ale len jednu platobnú kartu.

Na bežný účet, ku ktorému mám platobnú kartu si posielam sumu, ktorú chcem v danom týždni minúť. Preto ma to limituje od zbytočných nákupov, a vždy si musím poriadne premyslieť, čo je tým najdôležitejším pre našu rodinu.

Možno sa to nezdá, ale už mi to behom pár týždňov ušetrilo nie malú sumu, ktorú by som za iných okolností predtým minul. Teraz ju viem použiť na chod našej domácnosti.

Verím, že sa vám tento článok páčil. Budem veľmi rád, ak mi napíšete tipy, ktoré v týchto časoch používate práve vy. Rád sa nechám inšpirovať. Môžeme si tak pomôcť navzájom.

#smevtomspolu

Chcete vedieť, ako majstrovsky predať svoju nehnuteľnosť?

Zanechajte mi svoj e-mail a z času na čas vám pošlem ten najlepší obsah, aký na  túto tému môžete získať. 

Tu je moje know-how